صفحه اصلی > آموزش وردپرس و افزونه وردپرس : افزونه چیست و چه کاربردهایی در سایت وردپرسی دارد؟

افزونه چیست و چه کاربردهایی در سایت وردپرسی دارد؟

افزونه وردپرس

افزونه چیست؟

اگر اسم وردپرس را شنیده باشید احتمالا نام افزونه هم به گوش شما خورده است. افزونه وردپرس  یا پلاگین امکانات بیشتری هستند که برای توسعه سایت های وردپرسی مورد استفاده قرار می گیرد. افزونه ها برای اضافه شدن کارایی، امکانات و ویژگی های جدید به انواع سایت های فروشگاهی، خبری، شرکتی، شخصی و … مورد استفاده قرار می گیرند. تقریبا برای هرکاری یک افزونه وجود دارد. و دلیل محبوبیت آن عدم درگیر شدن کاربر با فرایند برنامه نویسی است. کافی است افزونه ای که عملکرد مورد نظر را دارد دانلود و نصب کنید.

پلاگین ها به صورت رایگان و غیر رایگان در اختیار کربران قرار می گیرد. افزونه های بسیاری موجود است، بنابراین برای دسترسی راحت تر کاربر در دسته های مختلفی قرار گرفته اند. دسته کاربری و پروفایل، امنیت، بهینه ساز، صفحه سا ز، فرم ساز و … تنها بخشی از آنهاست. در ادامه به معرفی برخی از دسته افزونه های کاربردی می پردازیم.

افزونه امنیت:

محصولات در دسته افزونه امنیت وردپرس، وب سایت شما را از هکرها و حملات محافظت می کند. این پلاگین ها معمولا از الگوریتم های پیچیده ای جهت شناسایی حملات استفاده می کند. یکپارچگی با برخی از بهترین پایگاه داده های اسپم ها، تشخیص الگوهای هوشمند حملات، اسکن دوره ای سایت، تغییر مسیر پیش فرض ورود به پیشخوان، محدود کردن کاربران مشکوک، محافظت از فایل های حیاتی وردپرس و بسیاری فعالیت امنیتی دیگر توسط افزونه های امنیتی وردپرس می توانند پیکربندی و اجرا شوند.  افزونه های زیادی در این دسته وجود دارد مانند افزونه وردفنس و ithemes security.

پلاگین امنیت وردپرس

احتمالا تا اینجا اهمیت داشتن پلاگین های امنیت برای شما مشخص شد.

پلاگین های پروفایل کاربری

این دسته افزونه ها مدیران سایت را قادر می کند که صفحات پروفایل کاربران، دانلودها، سفارشات و … را کاملا سفارشی کنند. افزونه پروفایل کاربری علاوه بر تغییر ظاهر پنل کاربران امکان تغییر صفحه عضویت و ورود را نیز فراهم می کند. یکی از پلاگین های تغییر ورود و عضویت افزونه دیجیتس است. Digits علاوه بر اینکه ظاهر صفحه ثبت نام را تغییر می دهد، احراز هویت دو مرحله ای را از طریق شماره موبایل امکانپذیر می کند. بنابراین امنیت حساب کاربری نیز تامین می شود.

نکته: در برقراری امنیت حساب کاربری عوامل متعددی مانند نام کاربری و رمز عبور قوی نیز بسیار مهم است که در این بخش از بیان آنها صرفنظر می کنیم.

افزونه سئو:

افزونه های زیادی برای بهینه سازی موتورهای جستجو و سئوی سایت وردپرس وجود دارد. یکی از مهمترین آنها YOAST است که به داشتن یک وب سایت سئو فرندلی کمک بزرگی می کند. افزونه سئو ووکامرس یکی دیگر از محصولاتی است که در فروشگاه های اینترنتی بسیار کاربرد دارد. به طوریکه می توانید اصول سئو را به طور کامل در مودر محصولات پیاده سازی کنید.

افزونه لینک داخلی نیز به شما کمک می کند تا بر اساس مشابهت نوشته و محصولات بتوانید در متن لینک دهی داخلی را انجام دهید. لینک دهی داخلی هر چند در نتایج موتور جستجو تاثیر چندانی ندارد اما با ایجاد شبکه ای مرتبط از مطالب، مدت زمان بیشتری کاربر را در سایت نگه می دارد. زمان ماندگاری در سایت یکی از فاکتورهای قابل توجه در الگوریتم های گوگل است.

افزونه بهینه سازی وردپرس

معمولا براساس سایت  شما یک یا چند افزونه بهینه سازی وردپرس مورد نیاز است که به شما در جهت سئو سایت کمک زیادی می کنند.

افزونه های بهینه سازی سرعت:

افزونه های کش و سرعت سایت با کاهش زمان لود سایت و انتظار بازدید کننده به داشتن یک سایت سریع و کاربر پسند کمک می کند. از طرف دیگر گوگل نیز به سایت های پرسرعت نگاه ویژه ای دارد. کش کردن تصاویر و فایل های CSS از بارگزاری هرباره آنها در مرورگر سمت کاربر جلوگیری  میکند. بنابراین هر بار که سایت لود می شود این تصاویر از مرورگر  خوانده می شود.

افزونه های lazy load یا بارگزاری تبل تصاویر نیز در این دسته پلاگین باعث می شود اولین زمان پاسخ سایت کوتاهتر شود. بارگزاری تنبل به این معناست که تا زمانی که کاربر به سمت پایین صفحه اسکرول نکرده، تصاویر آن بخش لود نمی شوند. بمحض اینکه کاربر به ناحیه حاوی تصویر رسید، عکس ها شروع به بارگزاری می کنند.

افزونه صفحه ساز:

شاید یکی از بهترین امکاناتی باشد که تا بحال برای راحتی کاربران قرار گرفته است، افزونه صفحه ساز وردپرس باشد. این پلاگین ها شما را قادر می کنند تنها با درگ کردن عناصر بر روی برگه صفحات جذابی خلق کنید، بدون اینکه درگیر کدنویسی شوید. از جمله بهترین افزونه های صفحه ساز المنتور، ویرژوال کامپوزر و بیور بیلدر را می توان نام برد.

افزونه های فروشگاهی و پرداخت ووکامرس :

پلاگین های فروشگاهی وردپرس امکانات و قابلیت هایی مانند اسلایدرهای تخفیفی جذاب، اعلان و یاداوری به مشتری، صدور فاکتور سفارشی، جستجوی اجاکس محصول، فیلترهای پیشرفته، سفارشی سازی صفحات محصول و … را به سایت وردپرسی شما اضافه می کنند.  اگر بدنبال ساخت یک وب سات فروشگاهی ویژه هستید حتما سری به افزونه های فروشگاهی بزنید.

افزونه فرم ساز:

پلاگین های فرمساز وردپرس امکان طراحی و ساخت فرم های تماس، استخدام چند مرحله ای، نظر سنجی و عضویت را برای کاربران فراهم می کند. از پرفروش ترین فرم سازها می توان به گرویتی فرم، فرم تماس 7، نینجا فرم اشاره کرد. اینکه طراح سایت بدون درگیر شدن با برنامه نویسی بتواند قوانین شرطی را پیاده سازی کند یکی از مزیت های بزرگ افزونه های فرم ساز وردپرس غیر رایگان است. به عنوان مقال با گرویتی فرم فارسی می توانید فرم های چند مرحله ای را بسازید و فیلدهای مختلفی را به فرم اضافه کنید.

تا به اینجا برخی از  افزونه های  کاربردی و مهم معرفی شد. اما چه اتفاقی می افتد اگر سایت خود را پر از افزونه کنیم؟ دقت داشته باشیم زیاده روی در هر کاری عواقب بدی دارد. در ادامه مواردی بیان می شود که  به شما یاداوری می کند، چرا باید تنها از افزونه هایی استفاده کرد که واقعا مورد  نیاز است.

معایب استفاده از افزونه های وردپرس

  • افزایش درخواست ها (REQUEST) و استفاده بیش از حد از منابع سرور
  • امکان ایجاد تداخل در کارکرد افزونه ها
  • کاهش سرعت سایت

نکته: توصیه می شود افزونه های زیادی بر روی سایت خود نصب کنید زیرا علاوه بر موارد ذکر شده، ردپای این افزونه ها در دیتابیس شما می ماند. بنابراین بهتر است افزونه را به صورت تستی روی لوکال هاست نصب کنید. بنابراین بعد از اطمینان از عملکرد و کارایی مورد انتظار افزونه روی سایت اصلی نصب کنید. سعی کنید سعی و خطای خود را روی دامنه اصلی انجام ندهید.

وقتی افزونه های رایگان در دسترس هستند  چرا باید افزونه غیر رایگان بخریم؟

در ابتدای این مطلب بیان شد که افزونه ها در دونسخه رایگان  و پریمیوم عرضه می شوند. این دو  تفاوت های زیادی با هم دارند. در نسخه رایگان امکانات پایه و ابتدایی قرار داده شده است.

افزونه وردپرس اورجینال و فارسی شده

به عنوان مثال در نسخه رایگان افزونه داپلیکیتور شما می توانید بسته نصب آسان با حداکثر حجم محدودی بسازید. بنابراین برای دسترسی به امکانات بیشتر و رفع محدودیت های این چنینی خرید افزونه غیر رایگان ضروری  است. از طرف دیگر با خرید پلاگین می توانید به خدمات پشتیبانی و آپدیت های بعدی دسترسی داشته باشید. بنابراین با توجه به قیمت دلاری محصولات وردپرس، خرید ریالی آنها بسیار مقرون به صرفه است.

طراحان خلاقی و فرهنگ پیشرو در زبان فارسی ایجاد کرد. در این صورت می توان امید داشت که تمام و دشواری موجود در ارائه راهکارها و شرایط سخت تایپ به پایان رسد.
پست های مرتبط

بکاپ گرفتن از سایت وردپرسی به 2 روش کاربردی

پس از طراحی و پیاده سازی سایت مهم ترین کاری که باید…

۱۴۰۳-۰۱-۲۵

مقایسه افزونه رنک مث و یواست سئو

قرار گرفتن در لینک های اول گوگل یکی از مهمترین اقدامات برای…

۱۴۰۳-۰۱-۲۰

منابع یادگیری php؛ معرفی بهترین و بروزترین منابع دنیا

به گزارش ویجیاتو زبان برنامه‌نویسی PHP یکی از محبوب ترین زبان های…

۱۴۰۲-۱۲-۲۳

دیدگاه کاربران (0 دیدگاه)

دیدگاهتان را بنویسید