صفحه اصلی > آموزش وردپرس : وردپرس چیست؟

وردپرس چیست؟

وردپرس چیست

اگر برای ساخت فروشگاه آنلاین برای کسب وکارخود، ساخت وبلاگ، فوتوبلاگ، سایت آموزشی یا حتی یک شبکه ی اجتماعی جدید نیاز به یک راه سریع و کم دردسر دارید، وردپرس بهترین انتخاب شما خواهد بود! وردپرس یک سیستم مدیریت محتوا (CMS) و نرم افزار متن باز است. به وسیله ی آن به طور رایگان و با کمترین دردسر و بیشترین آزادی عمل میتوانید نسبت به ایجاد سایت و مدیریت محتوای سایتتان از جمله تصویر، فیلم، موسیقی ونوشته و… اقدام کنید. وردپرس توسط زبانPHP نوشته شده. این برنامه از قدرت MySQL برای ذخیره ی داده استفاده می کند.

سیستم مدیریت محتوا چیست؟

CMS یک سیستم نرم افزاری مدیریت محتوای تحت وب می باشد. با استفاده از آن میتوان بدون نیاز به سواد برنامه نویسی محتوایی به سایت اضافه کرد و مطالب را به راحتی ویرایش و دسته بندی نمود. بسیاری از قابلیت ها در این سیستم به طور پیش فرض آماده شده و کاربر به جای کدنویسی تک تک کنش ها، از آیتم ها برای مدیریت سایت استفاده می کند.

CMS ها باتوجه به راه اندازی و استفاده شان انواع مختلفی دارند. از جمله Managed CMS ، Traditional CMS، Headless CMS و… . در ادامه به دو نوع متداول تر آنها اشاره میکنیم:

  • سیستم مدیریت محتوای عمومی

اکثر این سیستم ها رایگان و متن باز(Open Source) هستند. برای استفاده، باید آنها را روی یک هاست نصب کرد. مزیت آنها راه اندازی ساده، بروزرسانی ها و توسعه های مداوم، ابزارها و افزونه های متنوع است که گستره ی عمل کاربر را افزایش میدهد. بیشتر آنها به طور رایگان و برخی از آنها فقط با خرید لایسنس در دسترس اند. wordpress نیز از انواع رایگان این سیستم ها است.

قالب و افزونه رایگان در وردپرس

  • سیستم مدیریت محتوای اختصاصی

این سیستمها توسط یک طراح به طور اختصاصی برای یک سازمان حرفه ای یا برند نوشته می شوند و به همین دلیل قیمت بسیار بالایی دارند. این سیستمها از نظر آزادی تغییرات و عملکرد محدودتر از سیستم های مدیریت عمومی هستند، همچنین از نظر امنیت و به روزرسانی وابسته به درخواست دوباره از طراح هستند.

 

مزیت های وردپرس

  • وردپرس یک برنامه ی متن باز (Open Source) است

مهمترین ویژگی وردپرس، متن باز بودن آن است. یعنی کاربر این امکان را دارد که به اقتضای نیاز نرم افزار را بررسی و ویرایش کند و آن را توسعه دهد. طراح وردپرس کد این برنامه را در اختیار کاربران قرار داده است تا کاربران درصورت وجود مشکل یا ناسازگاری در استفاده، اشکالات را به سادگی پیدا و رفع نماید. این قابلیت انعطاف پذیری بالایی به این نرم افزار می دهد.

  • مخزن افزونه (Plugin) های کاربردی

وردپرس یک سیستم ساده برای راه اندازی یک سایت ساده است. از همین رو میلیون ها افزونه ی رایگان برای تخصصی سازی و گسترش و حرفه ای سازی سایت در دسترس کاربران قرار گرفته که دسترسی به آنها از طریق آدرس http://wordpress.org/plugins امکان پذیر است. پلاگین های غیر رایگان حتی امکانات منحصر به فرد بیشتری را در اختیار کابر قرار می دهند. پلاگین ها فایلهای نصبی هستند که بعد از نصب روی wordpress ، کارکردها و امکانات جدیدی را بدون نیاز به کدنویسی به سایت می افزایند. به طور مثال می توان به افزونه ی Yoast SEO  اشاره کرد که با استفاده از آن می توان سایت خود را برای موتور های جستجو مثل گوگل بهینه کرد. افزونه ها انواع ختلفی دارند. شما با استفاده از نیاز خود می توانید از افزونه های فروشگاهی، سئو، مدیریت، امنیت، مارکتینگ و… استفاده کنید. به روزترین و کاربردی ترین پلاگین های فارسی ورد پرس را در آرشیو راست چین پیدا خواهید کرد.

wordpress plugin

  • مخزن قالبهای متنوع

     قالب (پوسته) وردپرس ساختار ظاهری سایت است که کاربر آن را مشاهده می کند. قالب به اقتضای محتوای سایت می تواند به شکل های مختلف( فروشگاهی، خبری، شرکتی و…) باشد. دسترسی به انواع مختلف پوسته های فارسی در آرشیو قالب های راست چین امکان پذیر است. گزینش یک قالب مناسب  که با پلاگین سازگار باشد، یک نکته ی مهم درانتخاب پوسته هاست. قالب ها می توانند رایگان یا غیر رایگان باشند. یکی از مزیت های wordpress دسترسی به مخزن قالب های رایگان مفید است که دسترسی به آنها با آدرس http://wordpress.org/themes امکان پذیر است. قالب وردپرس فارسی راهکار طراحی وب سایت آماده!

  • واکنش گرا بودن

از آنجا که مخاطبان سایت از وسیله های مختلف (اعم از: کامپیوتر، تبلت، گوشی و…) برای دسترسی به سایت استفاده می کنند، این یک نیاز اساسی است که چیدمان سایت  بگونه ای باشد که دسترسی به تمام گزینه ها در ابعاد مختلف صفحه های نمایش، امکان پذیر باشد. به عنوان مثال برای نمایشگر کامپیوتر تمامی گزینه ها در دسترس و دید کاربر و عموما در منوی بالایی سایت ها قرار میگیرند. در حالیکه در نمایشگر گوشی به خاطر محدودیت فضا، مناسبتر است که این گزینه ها به صورت کشویی قرار گیرند. وردپرس با همه ی دستگاه های موجود، سازگاری کامل را دارد و دسترسی کاربر با هر دستگاهی به وردپرس امکان پذیر است.

  • سئو ی بی نظیر وردپرس

اهمیت سئو ( بهینه سازی موتور جستجو) برای یک سایت و مخصوصا سایت تجاری بر هیچ کسی پوشیده نیست. وردپرس در هسته ی خود، اصول اولیه ی سئو را در کدنویسی بهینه رعایت کرده است و محبوب موتور های جستجو، مخصوصا گوگل است، اما علاوه براین، از آنجا که زمینه ی فعالیت کاربران وردپرس بسیار گسترده است، این نرم افزار افزونه های مفید دیگری  از جمله  All In One SEO Pack و WordPress SEO By Yoast را برای سئوی بهتر در نظر گرفته که با راحتترین روش ها رتبه ی سایت را در گوگل افزایش می دهد و صفحات سایت را به عنوان بهترین نتایج نمایش خواهد داد.

  • به روزرسانی رایگان

به روزرسانی های wordpress به طور متوسط سال یک یا دوبار به طور رایگان در دسترس کاربران قرار گرفته اند.  با یک کلیک به آسانی میتیوان وردپرس را به روزرسانی کرد. با هر به روز رسانی قابلیت هایی به آن افزوده می شود. با هر بروزرسانی سطح امنیت آن افزایش پیدا می کند و باگ های برنامه اصلاح می شوند. همچنین امکان بک آپ گیری از سایت هم وجود دارد که با افزونه های مخصوص انجام می شود.

  • امنیت بالای وردپرس

    امنیت وردپرس در سالهای اخیر پیشرفت چشمگیری داشته است. با رعایت اصول اولیه در ورود امن و انتخاب یک رمز مناسب و استفاده از نسخه های به روز میتوان به حد قابل قبولی امنیت وردپرس را تامین کرد. همچنین با استفاده از افزونه هایی از قبیل:  All In One WP Security and Firewall وIthemes Security و wordfence  امنیت کامل این نرم افزار تامین میشود.

  • به صرفه بودن وردپرس از نظر هزینه و زمان

نصب و استفاده از وردپرس به طور رایگان در دسترس همگان است. میلیون ها افزونه و قالب رایگان برای این نرم افزار موجود است. وردپرس با کمترین هزینه، بیشترین امکانات را در اختیار کاربر قرار می دهد.

دانلود ورد پرس

  1. با استفاده از wordpress.org خودتان سایتتان را میزبانی می کنید
  2. به همه ی قالب ها و افزونه های جدید دسترسی دارید.
  3. برای مقاصد تجاری به صرفه تر است.
  4.  برای استفاده شما نیاز به خرید یک دامنه و هاست خواهید داشت.
  5. در wordpress.com بدون نیاز به خرید دامنه و هاست میتوان یک سایت راه اندازی کرد.
  6. در wordpress.com بدون نیاز به خرید دامنه و هاست میتوان یک سایت راه اندازی کرد.در wordpress.com بدون نیاز به خرید دامنه و هاست میتوان یک سایت راه اندازی کرد. یک فضای کاملا فارسی برای کاربران فارسی زبان دارد.هیچ محدودیتی در پهنای باند ندارد.  برای فضای آپلود بیشتر نیاز به پرداخت هزینه دارد. نمی توان تبلیغات wordpress.com را از آن حذف کرد. دسترسی به قالب ها و پلاگین های جدید وجود ندارد.

همه آموزش های وردپرس

طراحان خلاقی و فرهنگ پیشرو در زبان فارسی ایجاد کرد. در این صورت می توان امید داشت که تمام و دشواری موجود در ارائه راهکارها و شرایط سخت تایپ به پایان رسد.
پست های مرتبط

منابع یادگیری php؛ معرفی بهترین و بروزترین منابع دنیا

به گزارش ویجیاتو زبان برنامه‌نویسی PHP یکی از محبوب ترین زبان های…

۱۴۰۲-۱۲-۲۳

8 افزونه کاربردی برای سایت فروشگاهی

برای اضافه کردن امکانت جدید به سایت کافیست از افزونه های وردپرس…

ساخت برگه در وردپرس

با ابزارهای آماده طراحی سایت  کار طراحیسایت بسیار آسان شده بخصوص با…

۱۴۰۱-۱۰-۲۹

دیدگاهتان را بنویسید