صفحه اصلی > سئو : اتصال سایت به سرچ کنسول (وب مستر تولز)

اتصال سایت به سرچ کنسول (وب مستر تولز)

اتصال سایت به سرچ کنسول (وب مستر تولز)

یکی از مهمترین گام های در بهبود سئو سایت وردپرس افزودن آن به سرچ کنسول گوگل است که قبلا با نام وبمستر تولز شناخته می شد. سرچ کنسول ابزارهایی را در اختیار وب مشتران قرار می دهد تا رتبه بندی خود را در موتور جستجوی گوگل نظارت و نهایتا بهبود دهند. این راهنما به شما نشان می دهد که چطور اینکار را انجام دهید.

سرچ کنسول چیست؟

سرچ کنسول یک ابزار رایگان از سمت گوگل است که به مالکان سایت ها کمک می کند بر وب سایت خود در نتایج گوگل نظارت کنند. این ابزار به شما در رتبه یندی گوگل، نشان دادن ارور های مهم و ایندکس شدن که ممکن تاثیر بسیار زیادی بر بازدید صفحات شما بگذارد، کمک می کند. اگر شما به فکر ارتقای رتبه گوگل خود هستید اولین کار افزودن سایت خود به سرچ کنسول است.

با استفاده از افزونه قرار دادن کد در هدر و فوتر به سادگی می توان کدهای html مربوط به اتصال سرچ کنسول را قرار داد. برخی از قالب های وردپرس هم امکان اتصال به سرچ کنسول را درون خود قرار داده و می توانید داده های سایت خود را در پیشخوان سایت مشاهده کنید.

اضافه کردن وب سایت وردپرسی به سرچ کنسول

برای این منظور وارد سرچ کنسول شده و بر روی دکمه start now کنید.

سرچ کنسول

بعد از آن با اکانت گوگل/جیمل خود وارد شوید. بمحض ورود از شما آدرس سایت مورد نظر پرسیده می شود. در کادر url prefix آدرس وب سایت را وارد نمائید.

ثبت سایت در سرچ کنسول

در نظر داشته باشید که این آدرس با پروتکل http یا https  است. این آدرس را در راه اندازی سایت وردپرس وارد کرده اید. از بخش تنظیمات عمومی در پیشخوان وردپرس نیز می توانید این آدرس را مشاهده کنید. شما باید نشانی سایت را کپی کنید.

تنظیمات عمومی قالب وردپرس

گوگل وبسمتر تولز برای اجرا شده، کافی است دکمه continue کلیک کنید. در مرحله بعد چندین روش برای اضافه کردن سرچ کنسول در اختیار شماست. اما پایدار ترین روش آپلود فایل html است که برای دانلود قرار داده شده است. شما باید این فایل را دانلود و در پوشه روت هاست (public_html) خود آپلود کنید.

دانلود فایل html سرچ کنسول

اما یک راه ساده تر هم وجود دارد و آن هم قرار دادن یک قطعه کد در تگ html است. صفحه قبلی را به پایین مرور کنید تا به بخش html tag برسید. تکه کد را کپی کنید.

افزودن تگ html به سایت در سرچ کنسول

بسیاری از قالب های وردپرس قالب آوادا ، قالب ایمپرزا ، قالب انفولد ، قالب بی تم و قالب ریهاب و بسیاری دیگر از پوسته های حرفه ای وردپرس همگی در تنظیمات قالبشان امکان قرار دادن کد های سفارشی را در تگ html فراهم کرده اند. قالب های معرفی شده در این بخش همگی پوسته های چند منظوره هستند که امکان راه اندازی سایت های فروشگاهی، خبری، شرکتی، شخصی، فریلنسری، وب دایرکتوری ها و … را به سادگی فراهم می کنند.

بعد از قرار دادن این کد در تگ هدر بر روی دکمه  verify کادر بالا کلیک کنید. برای نمونه در کادر فاصله قبل از </head> در قالب آوادا می تونید کد کپی شده در سرچ کنسول را قرار دهید.

قرار دادن کد سرچ کنسول در قالب آوادا

نکته: اگر پیغام موفقیت آمیز اتصال به سرچ کنسول را مشاهده نکردیدباید کش وردپرس خود را خالی کنید. با اینکار اطمینان حاصل می شود که گوگل آخرین نسخه سایت شما را فچ می کند.

نکته: برای افزایش سرعت و بهبود عملکرد سایت می توانید از پلاگین هایی مثل افزونه WP Rocket استفاده کنید. برای پاک کردن وردپرس ابتدا باید کش مرورگر و سپس کش افزونه های کشینگ را خالی کرد. این افزونه بهبود سرعت سایت وردپرسی یکی از محبوب ترین هاست که موجب افزایش کارایی و سرعت قابل توجه وب سایت می شود.

 مشاهده گزارش در سرچ کنسول

شما موفق شدید سایت خود را به سرچ کنسول متصل کنید! با ورود به پنل سرچ کنسول می توانید داده های مربوط به سرچ هر صفحه یا هر عبارت را مشاهده کنید. به عنوان مثال در تصویر زیر عبارت وکیل در بندر عباس را در بخش query وارد کردیم. در خروجی گزارش مشاهده می کنید که متوسط جایگاه (avarage position) این سایت د رنتایج گوگل با این کلمه کلیدی 6.7 می باشد.

مجموع دیده شدن این عبارت در سرچ گوگل 114 بار و مجموع کلیک دریافتی 3 تا می باشد. با این توصیف احتمالا باید این کلمه در سایت مذکور تقویت شود یا عنوان جذاب تری برای صفحات حاوی این نتیجه در نظر گرفته شود. به این ترتیب احتمالا نرخ کلیک بر روی کلمه کلیدی وکیل در بندر عباس افزایش خواهد یافت. این یک تحلیل سرسری از نتیجه سرچ گوگل این کلمه کلیدی بود. بررسی های بیشتری برای مشخص شدن دلیل کلیک کم باید انجام داد.

خروجی سرچ کنسول

تحلیل موقعیت، نرخ کلیک و ایمپرشن را می توانید برای هر برگه نیز به صورت جداگانه مشاهده کنید. به این ترتیب تمامی کلمات کلیدی که به ازای نمایش آن صفحه ایمپرشن دریافت می کند را می توانید ببینید. بنابراین با اینکار می توانید کلمه کلیدی هایی که برای شما ارزشمند هستند و از دید شما مخفی بوده اند را در متن جای دهید.

در تصویر زیر برگه یکی از محصولات مشاهده شده است. این برگه با سرویس خواب بچه نیز ایمپرشن دریافت کرده است. با توجه به اینکه این محصول در حوزه سریس خواب کودک است، می توانید از این کلمه کلیدی در متن توضیحات محصول استفاده کنید. این وب سایت که برای نمونه قرار داده شده است به تازگی راه اندازی شده بنابراین آمار بالایی در لیست سرچ کنسول آن وجود ندارد. و تنها بابت آموزش در این بخش قرار داده شده است.

سرچ کنسول بررسی صفحه در نتایج گوگل

امیدواریم در این مطلب آموزشی توانسته باشیم نحوه استفاده از سرچ کنسول را به شما یاد بدهیم تا بتوانید از پتانسیل این ابزار قدرتمند گوگل در جهت سئو سایت خود بهره مند شوید.

طراحان خلاقی و فرهنگ پیشرو در زبان فارسی ایجاد کرد. در این صورت می توان امید داشت که تمام و دشواری موجود در ارائه راهکارها و شرایط سخت تایپ به پایان رسد.
پست های مرتبط

تست سرعت هاست

آیا می دانستید که بیشترین نرخ تبدیل مربوط به صفحات سایتی است…

۱۴۰۲-۰۹-۰۷

آیا المنتور برای سئو خوب است؟

درک این که آیا المنتور برای سئو خوب است آسان نیست حتی…

۱۴۰۲-۰۷-۲۹

بهترین اددان های ویژوال کامپوزر

صفحه‌ساز ویژوال کامپوزر با وجود امکانات متنوعی که دارد باز هم قابل…

۱۴۰۲-۰۷-۲۶

دیدگاهتان را بنویسید