صفحه اصلی > آموزش وردپرس : بکاپ گرفتن از سایت وردپرسی به 2 روش کاربردی

بکاپ گرفتن از سایت وردپرسی به 2 روش کاربردی

بک آپ گرفتن از سایت

پس از طراحی و پیاده سازی سایت مهم ترین کاری که باید انجام دهید تهیه یک نسخه پشتیبان است که باید به صورت دوره‌ای انجام شود. هرچند شرکت های ارائه دهنده هاست این کار را انجام می‌دهند اما شما نیز باید در بازه زمانی های روزانه، هفتگی و ماهانه نیز از سایتتان یک نسخه پشتیبان تهیه کنید؛ چندین راه برای این کار وجود دارد که در این مقاله قصد داریم به صورت 0 تا 100 به روش های بکاپ گیری از سایت وردپرس بپردازیم. اما قبل از آن بهتر است کمی با اهمیت بکاپ گرفتن از سایت وردپرسی آشنا شویم.

اهمیت بکاپ گرفتن از سایت وردپرس

اگر به هر دلیلی سایتتان را از دست دادید اگر یک نسخه بک آپ داشته باشید به‌راحتی می‌توانید سایتتان را برگردانید، ولی اگر نسخه بک آپ نبود راهکار چیست؟ در ادامه اهمیت بکاپ گرفتن از سایت وردپرسی را بهتر بیان خواهیم کرد.

  • پیشگیری از آسیب یا از دست رفتن داده‌ها

دلیل اصلی بک آپ گیری از داده‌ها، ذخیره فایل‌های مهم در صورت خرابی سیستم یا خرابی هارد دیسک است.

  • وجود نسخه‌های جایگزین

اگر نسخه بک‌آپ اصلی دچار خرابی و از دست رفتن اطلاعات شود، باید نسخه‌های پشتیبان بیشتری از اطلاعات وجود داشته باشد. بهتر است این نسخه‌ها به روش‌های مختلفی در محل‌های متفاوت ذخیره شوند؛ مثل فضای ذخیره سازی ابری یا خارج از سایت.

  • صرفه جویی در زمان

بکاپ گیری می‌تواند از تکرار و تلف شدن زمان جلوگیری کند؛ با وجود نسخه پشتیبان، کارمندان مجبور نیستند گزارش‌ها را بازنویسی کنند.

  • ایجاد احساس آرامش و امنیتپ

پشتیبان گیری منظم از داده‌ها باعث آرامش خاطر می‌شود که در صورت وقوع جرایم سایبری، خرابی سیستم یا فاجعه، یک نسخه بکاپ آماده وجود دارد.

راه‌های بکاپ گیری از سایت وردپرس

2 راه برای گرفتن نسخه بکاپ وجود دارد که در ادامه به صورت کامل هر یک را بیان خواهیم کرد:

1- بکاپ گیری از سایت وردپرس به صورت دستی

بکاپ گرفتن از وردپرس به صورت دستی شامل 2 مرحله است:

  • ذخیره کردن فایل‌های مورد نیاز
  • ذخیره کردن اطلاعات دیتابیس

برای بکاپ گیری دستی در وردپرس از فایل‌ها یک راه حل بسیار ساده وجود دارد. می توانید به سی پنل یا دایرکت ادمین خود مراجعه کرده و سپس تمامی فایل های مورد نیاز را که درون پوشه public_html قرار دارند با استفاده از امکانات فایل منیجر به صورت فایل زیپ درآورده و سپس آن‌ها را دانلود کنید. که در ادامه این مورد را به صورت کامل آموزش خواهیم داد:

  • برای انجام اینکار به پنل مدیریتی سی پنل خود مراجعه کنید در آنجا گزینه “File Manager” را زده و مانند تصویر زیر گزینه public_html را بزنید.

“File Manager” را زده و سپس گزینه public_html را انتخاب کنید.

  • سپس باید گزینه انتخاب همه را زده و کلیک راست کنید؛ و از بین گزینه ها عبارت compress را بزنید.
  • اکنون تصویری مانند تصویر زیر مشاهده خواهید کرد که باید ابتدا گزینه zip archive را انتخاب و گزینه compress file را بزنید.

اکنون گزینه compress file را بزنید.

  • سپس بعد از فشرده‌سازی باید فایل zip را دانلود نمایید. برای دانلود بر روی فایل کلیک راست نمایید و گزینه “Download” را بزنید تا بارگیری فایل zip شروع شود. با اندکی صبر فرآیند بارگیری تمام خواهد شد و این فایل در کامپیوتر شما ذخیره خواهد شد.

2 -بکاپ گیری از سایت وردپرس با افزونه

گزینه بعدی برای گرفتن یک نتسخه پشتیبان از سایتتان استفاده از افزونه است، افزونه های زیادی وجود دارد که به راحتی و مانند آب خوردن می‌توانید از اطلاعات سایتتان یک نسخه بک آپ داشته باشید که بنده افزونه داپلیکیتور را پیشنهاد میکنم.

افزونه داپلیکیتور (Duplicator) به شما این امکان را می‌دهد تا یک نسخه بک آپ کامل از سایتتان بگیرید و سایتتان را به میزبانی جدید انتقال دهید؛ با این افزونه بک آپ و انتقال نه فقط دیتابیس، بلکه تمام فایل‌ و تنظیمات سایت‌تان را می‌توانید در قالب یک فایل فشرده جمع آوری کنید.

نسخه پرو افزونه داپلیکیتور با شبکه وردپرس (WordPress Multisite) کاملا سازگار است؛ یعنی به‌راحتی می‌توانید از شبکه وردپرس فول بکاپ تهیه کرده و به سرور جدید منتقل کنید. به یاد داشته باشید این مورد فقط در نسخه پرو قابل انجام است.

در نتیجه

چندین راه برای بکاپ گیری از سایت وردپرس وجود دارد که در این مقاله سعی شد به صورت کامل به 2 روش بپردازیم، بهترین روش ممکن استفاده از افزونه است که میتوانید د مدت زمان بسیار کم یک نسخه از سایتتان کپی کنید، از این که تا اینجا همراه ما بودید ممنونیم؛ اگر از افزونه داپلیکیتور برای بک اپ استفاده کرده حتما سری به مقاله انتقال سایت با افزونه duplicator بزنید؛ تا اطلاعاتی در این باره نیز کسب کنید.

سوالات متداول (FAQ)

  • آیا شرکت هاستینگ من خدمات بک آپ گیری ارائه می دهد؟

بسیاری از شرکت های هاستینگ خدمات بک آپ گیری را به عنوان بخشی از برنامه های خود ارائه می دهند. این خدمات معمولاً شامل بک آپ گیری خودکار و ذخیره سازی در سرورهای هاستینگ شما می‌شود.

  •  هر چند وقت یکبار باید از سایت وردپرس خود بک آپ بگیرم؟

توصیه می شود که حداقل یک بار در هفته از سایت خود بک آپ بگیرید. اگر محتوای سایت خود را به طور مکرر به روز می کنید، ممکن است بخواهید بیشتر از این تعداد بک آپ بگیرید.

 

طراحان خلاقی و فرهنگ پیشرو در زبان فارسی ایجاد کرد. در این صورت می توان امید داشت که تمام و دشواری موجود در ارائه راهکارها و شرایط سخت تایپ به پایان رسد.
پست های مرتبط

منابع یادگیری php؛ معرفی بهترین و بروزترین منابع دنیا

به گزارش ویجیاتو زبان برنامه‌نویسی PHP یکی از محبوب ترین زبان های…

۱۴۰۲-۱۲-۲۳

8 افزونه کاربردی برای سایت فروشگاهی

برای اضافه کردن امکانت جدید به سایت کافیست از افزونه های وردپرس…

ساخت برگه در وردپرس

با ابزارهای آماده طراحی سایت  کار طراحیسایت بسیار آسان شده بخصوص با…

۱۴۰۱-۱۰-۲۹

دیدگاهتان را بنویسید